Inspiratie

Met plezier optimaal presteren ...

Als je veel spanning ervaart voorafgaand en tijdens een wedstrijd, kan dat ervoor zorgen dat je prestatie en plezier afneemt. Je zegt tegen jezelf dat je nergens zenuwachtig voor hoeft te zijn maar toch blijf je die spanning houden. Vervelend.. Maar toch zijn er manieren om je stress beter onder controle te krijgen.
Hierbij mijn tips:
 
1️⃣ Ken jezelf en je paard, hoe fit zijn jullie deze wedstrijddag. Wat zijn je kwaliteiten, valkuilen en hoeveel spanning heb jij nodig voor een optimale prestatie. Houd daarnaast je paard gezond. Reageer op zijn signalen om de harmonie tussen jullie te bevorderen.
2️⃣ Houd uitdaging en vaardigheid in balans. Door training en lessen breng je je vaardigheden op niveau en leer je problemen op te lossen. Wat je moet doen op de wedstrijd, beheers je thuis al op een bepaald niveau.
3️⃣ Bereid je goed voor op je wedstrijd. Veel dingen kun je al voor de wedstrijd trainen: vlechten, trailerladen, op een vreemd terrein rijden, proef leren en visualiseren. Krijg routine en wees alert.
4️⃣ Zie de wedstrijd niet als een einddoel, maar als onderdeel van de training van je paard en die van jezelf. Met een groei mindset kun je jezelf steeds verder ontwikkelen.
5️⃣ Ga rijden met een plan, stel reële doelen voor de wedstrijd. Hoe lang heb je nodig om in te rijden, wat moet je doen tijdens het loswerken van je paard, hoe lang heb je zelf nodig om goed voorbereid de proef in te gaan, wat ga je doen als je de wedstrijdbaan in gaat, wanneer ben je tevreden… schrijf het voor jezelf op en deel het met je team.
6️⃣ Focus op de dingen waar je invloed op hebt. Geef gedachten over wie er jureert, wie er aan de kant staat of welke ruiters bij jou in de rubriek zitten minder aandacht. Richt je op je eigen taak.
7️⃣ Stel jezelf scherp op de actiepunten voor deze wedstrijd. Herhaal voor je op je paard stapt, waar jij op gaat letten tijdens deze wedstrijd en welke actie daarbij hoort. (dit kun je ook nog eens tegen jezelf zeggen tijdens het rijden)
8️⃣ Haal een paar keer diep adem en blaas je adem rustig en langzaam uit. Voel je schouders zakken en je spieren ontspannen. Met een goede ademhaling reageer je sneller, rij je meer ontspannen, geniet je meer en presteer je beter.
9️⃣ Is de wedstrijd afgelopen, neem nog eens de proef door met je actiepunten voor ogen. Wat ging er goed, welk actiepunt kies je uit om thuis gericht mee verder te trainen. Je mag best kritisch zijn, maar blijf ook een beetje aardig voor anderen én jezelf.
🔟 Succes begint met plezier én inzet. Bedenk wat paardrijden leuk maakt voor jou. Het helpt je om weer met energie aan je volgende stap te werken en te blijven genieten 💪🍀